– En sætning, jeg har hørt mange gange i løbet af årene.
De første gange, jeg selv skulle træne med hunden i butik, var jeg mega nervøs for, om nogen ville smide mig ud eller skælde mig ud. Igennem årene har jeg udviklet forskellige måder at afværge det på.
I dag går jeg bare ind med hunden og tager dialogen, hvis jeg bliver antastet. De fleste har stor forståelse, når jeg forklarer om servicehundens funktion og hvorfor det er vigtigt at have den med i fødevarebutikken.
Når jeg overleverer servicehunden til borgeren, skal vi i de butikker, borgeren fremover skal handle i lokalområdet. Der går jeg som udgangspunkt ind først og siger, at vi kommer ind med en servicehund, som også fremover vil komme i butikken, og om de vil informere personalet.
Jeg kan naturligvis ikke garantere, at de gør det, og at der ikke kommer nyt personale, som ikke får beskeden.
Der er stadig enkelte, der står meget fast på, at jeg ikke må have hunden med ind. Det oplevede jeg for nylig, da jeg sammen med en borger skulle ind i en fødevarebutik, som jeg ellers har været i før. Vi havde været hele butikken igennem og igennem kassen, da butikschefen passer os op. Hun er meget klar i spyttet om, at vi ikke må have servicehunden med ind i hendes butik. Jeg prøver at skåne borgeren så godt jeg kan, men det er en yderst ubehagelig situation at stå i sammen med en sårbar person.
Efterfølgende bliver der sendt en mail til koncernen, som svarer tilbage, at det er selvfølgelig tilladt at have servicehunde med i deres butikker. Butikschefen var ikke vidende om, at reglerne for servicehunde er de samme som for førerhunde. Så der skal mere oplysning omkring servicehunde og regler.
Vores ansvar i butikkerne er så til gengæld at opføre os ordentligt og tage hensyn til andre mennesker. Hunden skal være i snor og må selvfølgelig ikke snuse på hylder eller i andre folks kurve. De skal holdes tæt til os og være så usynlige som overhovedet muligt. Og så skal de alligevel være så synlige, at vi føler os trygge, og de skal skærme os. Derfor er det vigtigt, at man som instruktør har trænet i mange forskellige butikker, inden hunden er helt sikker på sin rolle i butikken.
Det, der kan være rigtig svært, er andre kunder. De har ofte svært ved ikke at tage øjenkontakt med servicehunden og tale til den med en lys stemme, så det er faktisk noget, vi træner meget, at hunden skal ignorere. Trods de små bump på vejen er det altid en fornøjelse, når man så kan høre folk sige: “Se, der er en servicehund, den er på arbejde. Se lige, hvor dygtig den er.” Så bliver man bare helt glad indeni.